Pulsmåling: Bryst vs håndled

Jeg havde scoret mig en Garmin HRM-RUN brystrem/pulsmåler til en alt for god pris og da den ankom med DAO her til morgen var det jo helt udelukket at jeg kunne vente til på mandag med at prøvekøre den. Den fik et friskt batteri og en vask for en god ordens skyld og var hurtigt parret med uret. Imens jeg ventede på at remmen tørrede fik jeg læst lidt op på Garmins puls zoner som jeg jo har løbet en del efter.

De bliver som udgangspunkt sat efter din beregnede max-puls (220 minus alder), men det er faktisk kun et groft pejlemærke. Dels kan man have højere max-puls og dels er der andre måder at udregne zonerne efterhånden som man kommer i bedre form. En af dem er at kalkulere ud fra sin hvilepuls som jo typisk falder efterhånden som ens kondi forbedres. Min er f.eks. 50 - for 1½ år siden var den 64. Jeg satte de nye zoner op ud fra hvilepuls og pludselig gav de mere mening! Nu kan mine "Easy Runs" faktisk ligge hvor mit naturlige flow ligger når jeg lader benene bestemme, min opvarming ligger i den rigtige zone og i max zonen føles kroppen og kredsløbet nu som en dragstermotor lige i sekunderne inden den eksploderer i en sky af flammer, stempler og tandhjul.

Jeg kom igennem alle 5 zoner på den korte tur og forskellen fra den optiske pulsmåler på uret var markant. Jeg kunne se min puls falde langt hurtigere når jeg stoppede op og jeg kunne hurtigere accelerere op igennem zonerne. At zonerne så pludselig var blevet hårdere at nå er en anden sag - men de føltes mere "rigtige" og det var fedt at kunne aflæse dem uden forsinkelse.

Er det nødvendigt at investere i en ekstern pulsmåler? Nej. Men den kan være en god hjælp i din træning, især hvis du løber intervaller. Nåja og hvis du er super meget datanørd, så kan den fortælle dig din præcise skridtlængde, hvor mange millisekunder hver fod rører underlaget og hvor højt du løfter fødderne for hvert skridt, sammen med din vejrtrækningsfrekvens. Fordi det har man brug for!

Soren

Soren