Custom in-ears

Jeg tager ikke på skiferie. Jeg bruger ikke penge på store fede fælge eller byture... Til gengæld er mine in-ear hovedtelefoner nok lidt dyrere end de fleste andres. @folfDK spurgte ind til dem, så nu går det ud over jer. Forrest i billedet her er mine primære hovedtelefoner. Well, den venstre af dem i hvert fald. Det er et sæt Noble Kaiser Encore i sort & rød acryl med faceplate (den flade der vender mod kameraet) i indfarvet asketræ. De er støbt så de passer perfekt i mine ører - men kun mine. Man skulle tro acryl blev ubehageligt, men det gør det slet ikke. Øregangen holder den samme form, så når et par custom propper er støbt korrekt kan man ikke mærke de sidder der, de lukker kontorstøjen ude og skaber det perfekte grundlag for sublim lyd.

"Men hvordan lyder de så?" Well, de nye Apple AirPods har fået SUPER reviews fordi de nu bruger *2* drivers pr side - 1 til bas og 1 til resten. Det giver klarere lyd når man fordeler opgaverne så den samme mikro-højttaler ikke både skal lave nyrerystende bas og skærende diskant. Noble Kaiser Encore har 10 drivers i hver enhed. TI. Der er 2 til den allerhøjeste diskant, 2 til alm. diskant, 2 til øvre mellemtone, 2 til mellemtone og 2 (dobbelt så store som de andre) til bas. Alle specialfremstillet til Noble og tunet til at lyde som én perfekt enhed.

Det betyder at jeg både kan høre om 3. violin har glemt at binde sit snørebånd OG få bas så kraftig at det slører mit syn. Alt det er pakket i ca samme plads som yderste led på en lillefinger. Lyder det dyrt? Det er det også. Det passer med de penge jeg IKKE brugte på fede fælge.

"Men hvad er det i baggrunden?" Det er deres forgænger, Noble Kaiser 10. Samme fordeling af opgaverne mellem 10 drivers, men disse enheder var "hyldevarer" fra Knowles. De lyder stadig super fedt, men ikke med samme klarhed som Kaiser Encore. Det er forøvrigt bladguld der er støbt ind i dem som pynt. Vi er oppe i en prisklasse hvor det ikke koster ekstra. Her kan man se 8 af de 10 enheder - de sidder sammen 2&2.

Den store metalkasse man kan se heru er de to basenheder - lidt som subwooferen i din hjemmebiograf er det en stor boks der ikke skal lave andet end BAS - og det er den til gengæld god til. Alt det potentiale for perfekt lyd kræver perfekt input, så jeg sætter dem ikke bare til min mobil eller laptop. Jeg bruger en Chord Mojo USB DAC & forstærker til at levere ULTRA detaljeret lyd med (kontrolleret) power nok til at få liv i bassen.

Spotifys højeste kvalitet er 320kbps lossy, så glem dem. Jeg bruger Qobuz der går fra 16/44.1Khz lossless (som ukomprimeret CD) til 24/192 eller ukomprimeret bluray lyd. Derudover har jeg en server stående derhjemme til alle mine rippede CD'er og de albums jeg har købt i op til 24/192 på f.eks. HDTracks. Her er vi oppe i fuld, ukomprimeret studiekvalitet og et album som Hans Zimmers soundtrack til The Dark Knight Rises fylder 2.85gb. Samme album konverteret til 320Kbps (Spotifys bedste "kvalitet") fylder til sammenligning 160mb, eller 5% af den fulde opløsning. Dvs at 95% af hvad der blev indspillet aldrig når frem til din afspiller. Komprimeringsalgoritmer gætter på hvilke 5% af lyden der er vigtigst og hvis du lytter til musikken på bilradioen ved 110km/t er det fint. Men hvis man (som mig) lytter til musik 6-8 timer hver dag, med al udefrakommende støj blokeret og (som mig) lægger mærke til alle detaljer og (som mig) ikke kan slippe tanken om at man muligvis misser en lillebitte ting, så ender man med lossless streaming og meget dyre in-ears.

Det der går tabt i komprimeringen af musikken eller afspilningen gennem f.eks mobilen er for det første dynamikken - med en 320kbps datastrøm er der ikke plads til både lyden af ru fingre der glider ad en streng inden tonen slås an OG det bragende drøn fra stortrommen. Det andet store tab bemærkes ikke så tydeligt på "almindeligt" grej som f.eks et sæt gode (~1000 kr) hovedtelefoner sluttet til en laptop eller mobil - det er alle de bittesmå detaljer som ørerne opfanger uden vi er bevidste om det. Det er detaljerne der fortæller os f.eks. hvor guitaristen står i rummet ved liveoptagelser, hvor stort et studie der er brugt, om det hele er optaget samlet eller om bas, trommer og vokal er optaget adskilt og mikset sammen senere. F.eks. indspillede jazz-pianisten Keith Jarrett i 1975(!) en impro-koncert i Köln og den blev optaget i SUBLIM kvalitet (naturligvis analogt) af en utroligt dygtig lydmand. Jeg kan ikke alene høre en mand i publikum der rømmer sig, jeg kan fortælle at han sidder på 2. eller 3. række, 4-5 pladser til højre (set fra scenen) for midten af salen.

Afspiller jeg samme koncert i bilen via Spotify kan jeg fortælle at Keith Jarrett spiller klaver. That's it. DERFOR har jeg hovedtelefoner for flere penge end min kone har bil (Please don't tell her). Skal du så blokke friværdien helt ud for at købe nye hovedtelefoner? Nej, kun hvis du er idiot (som mig). Du får relativt LANGT støre opgradering af lyden for de første 1000 kroner du bruger på hovedtelefoner end du får for de næste 10.000. Men hvis man elsker musik og man først har prøvet hvor godt det kan gøres, så er det ret svært at nøjes. Jeg bruger mine in-ears hele arbejdsdagen igennem, så her lægger jeg mine penge - af samme grund som konsulenter der sidder i bilen hele dagen vælger Mercedes & BMW.

PS: Et klassisk aspekt af autisme er snævre særinteresser - god lyd er en af mine. Jeg kan ævle lige så meget (og mere) om hvert af mine yndlingsbands.

Soren

Soren